Monday 16 April 2018

Mengatasi masalah bluescreen

7 Cara Mengatasi Blue Screen Windows 7 Pada Laptop dan PC

Salah satu masalah yang sering timbul untuk pengguna windows ialah Skrin Biru. Satu masalah ini boleh berlaku dan menyerang sama ada pada komputer atau komputer riba. Skrin biru atau sebenarnya dikenali sebagai Blue Screen of Death (BSOD) adalah keadaan di mana Windows hanya akan menunjukkan biru pada skrin monitor. BSOD disebabkan oleh ralat yang wujud dalam perisian atau perkakasan yang ada di komputer riba atau komputer.


Baca:

Sistem Operasi Komputer
Punca komputer sering dimulakan semula
Punca Komputer sering digantung
Punca Kematian Blue Screen of Death

Penyebab kesilapan pada komputer riba atau komputer biasanya berlaku dalam perisian atau perkakasan yang terdapat pada komputer riba dan komputer. Begitu juga Blue Screen of Death atau BSOD. Punca BSOD ini juga boleh disebabkan oleh kerosakan sama ada untuk perkakasan atau perisian yang terhempas terlalu teruk. Kemalangan ini berlaku kerana proses ketika Windows bertemu dengan Ralat STOP yang kemudian menyebabkan kegagalan Windows diproses dan menyebabkan Windows berhenti berfungsi. Apabila ini berlaku, ia biasanya akan segera dimulakan semula pada komputer riba atau komputer. (Baca Juga: cara komputer tidak perlahan, Bagaimana untuk memastikan Laptop tidak rosak dengan mudah)

Malah, kekangan yang muncul bukan sahaja pada Windows 7 sememangnya sedikit menjengkelkan dan mungkin mengganggu kerja yang anda lakukan. Terutamanya apabila anda masih menaip atau melakukan kerja dengan komputer anda yang kemudian apa yang anda lakukan akan hilang kerana anda tidak mempunyai peluang untuk menyimpan data anda. Apabila Skrin Kematian Blue akan muncul juga dengan paparan kemalangan yang berlaku pada cakera keras juga dipanggil Minidump. Nah, apabila ini berlaku cara pertama yang harus anda elakkan adalah jangan panik dan lakukan langkah-langkah bagaimana untuk memperbaiki Skrin Kematian Blue berikut.

Baca:
Kelebihan Microsoft windows
Sejarah Microsoft Windows
Cara mempercepat Start up Komputer

Bagaimana Mengatasi Skrin Biru Windows 7

Cara pertama untuk memberi bantuan apabila komputer mengalami masalah adalah seperti berikut;

1. Lakukan Restart Komputer


Perkara pertama yang perlu dilakukan adalah untuk memulakannya terlebih dahulu pada komputer atau komputer riba. Mulakan semula dengan menekan butang restarst kemudian tunggu.

Tunggu sehingga komputer atau komputer riba selesai boot. Selepas boot selesai jika komputer tidak mengalami kerosakan teruk akan segera kembali normal. Walau bagaimanapun, apabila cara ini juga tidak dapat mengatasi Skrin Kematian Blue, maka seterusnya anda boleh melakukan langkah kedua di bawah. (Baca Juga: Cara Mempercepat Permulaan Komputer Cepat, Cara Meningkatkan Kinerja Lemot Laptop)

2. Menggunakan Kaedah Pemulihan Sistem

Sebagai tambahan untuk memulakan semula, pertolongan pertama yang dapat anda lakukan apabila komputer atau komputer riba baru saja mengalami Blue Screen adalah untuk melakukan pemulihan sistem pada komputer.

1. Matikan Komputer atau Laptop Pertama

Pertama sekali, matikan komputer pertama yang telah menaikkan skrin biru sebelum dengan menekan butang kuasa pada komputer kemudian tahan kepada komputer dengan sempurna. (Baca Juga: Bagaimana Menghidupkan dan Menutup Komputer dengan Betul)

2. Mulakan semula komputer atau komputer riba

3. Klik F8

Selepas komputer dimulakan di boot state klik F8. Seterusnya anda akan masuk ke dalam tetingkap yang menunjukkan pilihan boot. (Juga Baca: Fungsi Kekunci F1 hingga F12)

4. Pilih Mod Selamat

Pilih mod but selamat kemudian tunggu sehingga mod boot selamat selesai.

5. Masuk ke Sistem Operasi Cara Aman

Untuk kaedah berikut ini, semua yang anda perlu lakukan ialah klik start windows >> panel kawalan >> sistem & keselamatan >> pusat tindakan >> pemulihan >> sistem buka semula >> seterusnya >> seterusnya >> selesai >> ya. (Juga Baca: Fungsi Sistem Operasi Komputer)

6. Komputer Restart secara automatik

Komputer atau komputer riba seterusnya akan melakukan restart dan apalagi laptop dan komputer untuk boot sendiri. (Juga Baca: Komputer Seringkali Mulakan Semula)

Jika ini berfungsi seterusnya, anda akan mendapat rupa komputer biasa dan tiada lagi lambakan ingatan atau Blue Screen of Death.

Juga Baca:

Fungsi Pemproses Komputer
Bagaimana untuk Memulihkan data yang hilang
Ciri-ciri komputer yang terdedah kepada virus
Kepentingan RAM
Virus komputer yang paling berbahaya
3. Menggunakan Bagaimana Membaiki Sistem Operasi Windows

Sekiranya kaedah di atas tidak berhasil memulihkan Windows 7 dalam komputer riba atau kmputer dalam keadaan asal, maka anda boleh melakukan cara kedua adalah dengan menggunakan kaedah Pembaikan Sistem Operasi Windows. Kaedah ini digunakan untuk menyelesaikan masalah Blue Screen of Death yang biasanya berlaku kerana terdapat fail windows yang rosak. Kaedah ini memerlukan DVD sistem operasi Windows yang kemudian digunakan untuk melakukan pembaikan pada tingkap. (Baca Juga: Kelebihan dan Kekurangan Windows Pro Final 10, Sejarah Microsoft Windows)

4. Menggunakan Bagaimana Memasang Kemas Kini Pemandu


Jika komputer riba atau komputer masih mengalami Blue Screen of Death juga boleh diperbaiki dengan cara lain dengan memasang kemas kini pemandu. Hampir sama dengan melakukan pembaikan, perbezaan untuk memasang kemas kini pemandu ini disebabkan oleh kemalangan akibat kemas kini yang tidak dapat ditandingi atau kemas kini yang belum selesai. Cara untuk melakukan ini ialah memuat turun pemacu terkini dari peranti anda. Dengan menyelesaikan masalah BSOD dan komputer pulih. (Baca Juga: Ciri-ciri cakera keras rosak, Fungsi cakera keras)

5. Menggunakan Bagaimana Mengimbas Malware

Ada cara lain, jet adalah pembaruan atau pembaikan juga tidak memberikan hasil yang baik dan tidak menunjukkan komputer yang bertambah baik. Caranya adalah dengan Scan Malware. Malware juga boleh menjadi salah satu punca yang menyebabkan Windows mengalami ketidakstabilan dari sistem. Tepatnya malware ini boleh merosakkan bahagian paling dalam Windows atau juga sebahagian terawal Windows. Untuk menyelesaikannya, penyelesaiannya adalah untuk mengimbas antivirus pada Malware.

baca :

Perbezaan dalam RAM dan ROM
ciri RAM yang rosak
Penyebab RAM rosak

6. Menggunakan Bagaimana untuk menyemak Perkakasan

Jika ia masih belum kembali ke mod asal walaupun telah melakukan pembaikan menggunakan perisian maka perkara berikutnya yang harus anda pertimbangkan adalah bahagian perkakasan komputer. Anda boleh menyemak bahagian perkakasan dengan memeriksa Hard disk terlebih dahulu. Cakera keras yang mempunyai keadaan yang rosak atau kurang baik juga boleh menyebabkan berlakunya Blue Screen of Death pada laptop atau komputer paga.
(Baca: Punca Harddisk Luaran Tidak Boleh Dibaca dan Dikesan, Jenis Jenis Pemacu Cakera)

Sekiranya cakera keras tidak dikesan masalah yang bermakna, maka seterusnya anda juga boleh menyemak RAM yang ada di komputer atau komputer riba. Cara untuk memeriksa cakera keras atau RAM ialah membuka Menu Mula dan kemudian taipkan Alat Diagnostik Memori.
(Baca: Punca RAM PC Penuh, Bahasa Pemrograman Web Paling Popular)

7. Menggunakan Cara Pasang Semula Windows


Jika komputer riba atau komputer masih tidak membuat komputer riba atau komputer berada dalam keadaan yang baik adalah memasang semula tingkap. Cara ini adalah cara untuk membina semula Windows sedia ada pada komputer riba atau komputer supaya tidak lagi mengalami kerosakan seperti Blue Screen of Death. Walau bagaimanapun, jika kaedah ini tidak berjaya maka masalahnya terletak pada perkakasan peranti komputer anda. (Baca Juga: Bahaya Laptop Selalunya dipasang semula, Menyebabkan Skrin Laptop Blank).

No comments:

Post a Comment

Mengatasi masalah bluescreen

7 Cara Mengatasi Blue Screen Windows 7 Pada Laptop dan PC Salah satu masalah yang sering timbul untuk pengguna windows ialah Skrin Biru. S...