Sunday 18 February 2018

Kerosakan Power Supply

Ciri Power Supply Komputer Rosak, dan Bagaimana Mengatasinya



power supply yang rosak

Kerosakan pada perangkat elektronik termasuk komputer dapat diketahui solusinya jika kita mengetahui tanda tanda kerosakan pada komponen komputer yang dimaksud. Sama halnya ketika kita ingin mencari tau apakah ciri ciri power supply komputer rosak maka akan ada langkah langkah yang sebaiknya kita tempuh sebelum perbaikan.

Kali ini, admin akan menjelaskan beberapa tanda / ciri power supply yang rosak :
Komputer Tidak Menyala Sama Sekali

Keadaan ini merupakan kondisi yang paling mencerminkan kerosakan dari power supply komputer anda. Biasanya, ketika power supply mengalami kerosakan, maka komputer tidak akan boleh menyala sama sekali meskipun sumber listrik dan komponen pelengkap lainnya dalam keadaan yang baik.

Kipas Power Supply Tidak Berputar Sewaktu Komputer Dinyalakan
Tanda lain dari kerosakan pada power supply adalah kipas pada power supply tidak berpusing, padahal komputer sudah ON, dan juga seluruh komponen kelistrikan sudah terpasang dengan betul.

Lampu Indikator Komputer Tidak Menyala
Lampu indikator kompter juga tidak menyala, sehingga hal ini juga berakibat pada kesuluruhan sistem komputer tidak menyala dan beroperasi dengan baik.
Komputerboleh dihidupkan , Tapi berhenti sampai setting BIOS
Komputer yang mengalami kerosakan pada power supply juga seringkali tidak mau masuk ke dalam sistem operasi, sehingga hanya berada pada layar BIOS saja, tanpa terjadi apa – apa.

Selain beberapa tanda diatas, beberapa kerosakan lain pada power supply boleh dilihat dari jenis kerosakan kecil seperti :
Socket USB tidak berfungsi dengan baik.
Komputer sering mati sendiri, ataupun mengalami restart sendiri.
Kinerja dari komputer melambat, karana komponen CPU tidak memperoleh arus listrik yang optimal.

Beberapa aplikasi tidak dapat berjalan dengan sempurna.
Terkadang sering juga berpengaruh terhadap malfungsi dari hardware, seperti layar monitor yang rendah, ataupun komputer yang menjadi tidak responsive.

No comments:

Post a Comment

Mengatasi masalah bluescreen

7 Cara Mengatasi Blue Screen Windows 7 Pada Laptop dan PC Salah satu masalah yang sering timbul untuk pengguna windows ialah Skrin Biru. S...